ضخامت سنجی ورق های فلز

روش های مختلف ضخامت سنجی ورق های فلز در خط تولید

ضخامت سنج فلزات

نوار فلزی به عنوان مواد خام در تولید محصولات متعددی کاربرد دارد، کیفیت این محصول به طور مستقیم با کیفیت محصولات نهایی ارتباط دارد، بنابراین قبل از پردازش بیشتر، معیارهای کیفیت نوارهای فلزی باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

در مسیر تولید، نوارهای فلزی نورد سرد و گرم می شوند که امکان انحراف از ضخامت مورد نظر وجود دارد بنابراین رسیدن به ضخامت دقیق نوارهای فلزی کار دشواری است.بدین منظور روش های زیادی از جمله غلتک وجود دارد.

خواص فیزیکی از جمله مشخصات ضخامت نوار فلزی یکی از ویژگی های مهم است. روش های مختلفی برای اندازه گیری مشخصات ضخامت وجود دارد.

به وسیله سنسورهای لیزری بدون در نظر گرفتن نوع آلیاژ فلز، ضخامت و پروفایل نوار فلزی قابل اندازه گیری است.

معیارهای کیفی مهم در خط تولید ورق های فلزی شامل مشخصات ضخامت، طول، عرض و مستندسازی مقادیر اندازه گیری است در نتیجه لزوم وجود سیستمی که علاوه بر اندازه گیری ضخامت و پروفیل، قابلیت ذخیره سازی، تحلیل داده ها و ارائه متغیرهای تصحیح برای تنظیم را نیز داشته باشد ضروری است تا اطمینان کامل از رعایت معیارهای کیفیت محصول حاصل گردد.

روش مکانیکی

سیستم اندازه گیری ضخامت مکانیکی این سیستم، ضخامت ورق فلز را از طریق تماس تعیین می کند بدین گونه که نوعی بلبرینگ در نقاط اندازه گیری تعیین شده قرادداه می شود و مقادیر را برای تعیین اندازه ای که فقط یک ضریب تقریبی است، اندازه می گیرد.این روش برای بدست آوردن مشخصات ضخامت در طول فرآیند تولید بسیار کند است. علاوه بر این به علت تماس با ورق فلز موجب سایش و آسیب آن می گردد که این دخالت در جریان تولید از معایب این سیستم هاست.

روش رادیومتری

از سوی دیگر ضخامت ورق های فلزی را می توان با روش های رادیومتری نیز اندازه گیری کرد. تابش از یک منبع ایزوتوپ توسط ورق فلزی تضعیف می شود. تابش باقی مانده در طرف مقابل اندازه گیری می شود، تفاوت بین شعاع انتقال داده شده و اندازه گیری شده به یک مقدار وزنی و بعد از آن به ضخامت تبدیل می شود، این روش به شدت تحت تاثیر آلیاژ و شرایط فلز است اگرچه این روش اطلاعات کافی و دقیقی از مشخصات فلز با آلیاژ مشخص را فراهم می آورد ولی به علت تابش شدید اشعه به رعایت مقررات پیچیده و ایمن نیاز دارد که شامل سه بخش حفاظت اشعه، کارکنان و سیستم های نظارت ایمنی میشود این امر هزینه های متغیر بالایی با توجه به روش های آن به کارخانه تحمیل می کند.

روش حسگرهای خازنی

ک روش دیگر استفاده از فن آوری حسگرهای خازنی است که عیب این سیستم اندازه نسبتا بزرگ آن است. قیمت ضخامت سنج اولتراسونیک

این حسگرها میانگین مشخصات ضخامت ورق قرار گرفته در روبه روی سنسور را فراهم می کند و دقت آن در لبه های ورق فلز کمتر است.

روش جایگزین

استفاده از سنسورهای لیزری است، با قرار گرفتن زوج سنسور لیزری در بالا و پایین ورق فلزی در موقعیت مشابه  به هم مشخصات ضخامت فلز با دقت میکرومتر اندازه گیری می شود.

یک بدنه فلزی ضخامت سنج را از نوسانات ورق فلز، آلودگی و… محافظت می کند هم چنین قابلیت اجرای سیستم برای خطوط تولید با عرض های مختلف را فراهم آورده است. دستگاه ضخامت سنج لوله

ضخامت سنج لیزری علاوه بر اندازه گیری یک نقطه از ورق قادر است همزمان با حرکت محصول بر روی خط تولید در راستای عرض آن حرکت کرده و اطلاعات مربوط به پروفیل ورق های فلز را محاسبه نماید.

پس از اندازه گیری دقیق ضخامت و پروفیل، مقادیر و تحلیل های مربوطه، مستندسازی شده درنتیجه پس از آماده شدن سفارش مشتری و رول کردن نوار فلزی این مقادیر برای هر رول قابل پیگیری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *